KAS SA OLED JUBA MÄRGANUD, ET

… SINU LOOMINGULINE ETTEVÕTMINE EI SAA KASVADA SUUREMAKS, KUI SINA (SEDA LUBAD)!

Sina lood oma uskumuste, lugude ja ebakindlustega selle “nähtamatu klaaskupli”, mis hakkab ühel hetkel ahistama Sind ennast ning lämmatama ka Sinu loomingut.

… LOPSAKAID TAIMI EBASOBIVAS PINNASES VÕI VAENULIKUS KESKKONNAS KASVATADA EI SAA!

Sul võib olla suurepärane toode või teenus, Sa võid teha kõik õigesti, aga vales keskkonnas ikkagi ebaõnnestuda!

… ON AEG, KUS KASVAB SINU LOOMINGULINE ETTEVÕTMINE (ÄRI) JA SIIS ON AEG, KUS KASVAD SINA!

KUI SINU ÄRI KASV ON PIDURDUNUD, SIIS TÕENÄOLISELT ON SINUL AEG KASVADA!

Aednik ja tema loominguline seeme kasvavad ikkagi koos!

Kui Sinu ettevõte enam ei kasva, siis järelikult on kas keskkonnas midagi muutunud ja sellega tuleb kohaneda või on Sul endal aeg mõne sisemise piirangu ületamiseks ja uuele tasandile liikumiseks.

LOOVETTEVÕTLUS EI OLE “LIHTSALT ÄRI”!

Loovettevõtlus on (väärtust) loova eneseväljenduse viis, millel on oma nimi, vorm ja juriidiline keha!

Loovettevõtjana tuleb Sul küll teada ja järgida ettevõtlusega kaasnevaid reegleid ja häid tavasid, aga kõiges mis puudutab Sinu ettevõtte sisemisi struktuure ja protsesse, toodete ja teenuste sisu või pakendit, hinnastamist ning turundust (nähtavust ja kliendikommunikatsiooni) ja müüki oled Sa tegelikult palju vabam, kui Sa võibolla praegu aimatagi oskad!
Sa ei pea tegema nii nagu teised teevad või nagu keegi kusagil Sulle õpetanud on!
Sul on vaja leida oma loomulik viis ning panustada kvaliteedile, mida ainult Sina luua saad!

Loovettevõtjana on ka Su väljakutsed on hoopis teised!

᭄᭡

Tulevik on (sisu- ja väärtuse) loojate päralt!

Kui vanasti osutus valituks kõige paremini pakendatud ja turundatud toode või teenus, siis täna (maailmas, kus pakendamises on kõigil võrdsed võimalused) hakkab üha olulisemaks muutuma (toote või teenuse) pakendi ja selle sisu kooskõla.
Me ei taha enam ükskõik mida, pakendit pakendi pärast ka mitte.
Selgelt eristuv ning väärtust loov sisu on see, mis täna loob ja loeb!

Kui pakendite ajastul oli eelis suure mõjuvõimu ja kapitaliga korporatsioonidel, siis täna on kõigil võrdsed võimalused!
Maailm on valla ja Sinu võimalused ennast loovalt väljendada ning oma talenti realiseerida on piiramatud
(õigemini - ainsad tõelised piirangud eksisteerivad ainult Sinu enda sisemaailmas alateadlike uskumuste, vabanduste, lugude, ebakindluste ja hirmude näol)!

᭄᭡

See, mis toimis varem, täna enam tulemusi ei too!

Kui veel mõni aeg tagasi oli võimalik laiatarbelisi ärimudeleid või edu saavutanud ettevõtjate arengu-, tegutsemise-, müügi-, turunduse- ja/või hinnastamise strateegiaid kopeerides märkimisväärset edu ja häid tulemusi saavutada, siis paljudes valdkondades see täna enam ei kanna. Vähemalt pikaajaliselt ja püsivalt mitte!

Mida enam psühholoogilist manipulatsiooni (eeskätt müügis ja turunduses) õpetatakse, seda enam saame me ka tarbijatena teadlikuks sellest, kuidas meiega manipuleeritakse. Mängud, mis toimivad ebateadliku kliendiga hästi, ei kanna enam vilja teadlikuma kliendi puhul.


Küllap oled isegi märganud, et sõnum, mis pani Sind kunagi kiiresti pangakaarti viibutama, mõjub täna tihti hoopis eemaletõukavalt. Paljud kliendid (ja ka partnerid) hindavad juba täna ilusast jutust enam ausust ja vahetust (ehedust), tahavad näha tõelist Sind ning teha valikuid, mis on joondatud nende vajaduste ja väärtustega.

᭄᭡
“Sinu suurim konkurentsieelis on see, et keegi teine ei ole Sina.”

Ehedusest ja autentsusest on saanud suurim konkurentsieelis ja müügiartikkel.
Harva räägitakse aga sellest, mida see just Sinu jaoks tähendab ning kuidas Sa sellise “loomuliku” oleku ja tegutsemisviisini üldse jõuad. Meie kõigi ehe ja loomulik olek on erinev. Sama puudutab tegevusi - mis tuleb mul loomulikult välja, võib Sinu jaoks olla väga kunstlik ja punnitatud ning vastupidi.

Lisaks ei ole eheduse näol tegemist staatilise seisundi, vaid erakordselt voolava ja muutliku olekuga - Sa võid olla Sina ise paljalt hommikust kohvri rüübates, Sa võid olla ise elukaaslasega tülitsedes või väljaveninud retuusidega porgandeid rohides… aga Sa ju ei lähe selle sama loomuliku olekuga näiteks kliendi hambaauku parandama või teaduslikul konverentsil ettekannet tegema?! Ja kui Sa näiteks avalikuks esinemiseks formaalse kostüümi selga paned, kas Sa siis oled vähem ehe ja loomulik, kui hommikul paljana kohvi juues? Või lihtsalt Sina ise teises rollis?

Teoreetiliselt on ehedusest ja autentsusest hea rääkida, ent maailmas, kus meid on maast madalast vormitud ja vorbitud kellekski teiseks (valdavalt sõnakuulelikeks ühiskonnaliikmeteks ja “tehasetöölisteks”), kus meid on õpetatud tegema asju “õigesti” ning kus me oleme saanud tunda teisiti või loovalt (“valesti”) tegemisega kaasnevat hukkamõistu (ja võibolla isegi karistust), siis pelgalt ehedusest rääkimisest ja selle edendamisest praktikas enda loomulikku olekusse jõudmisel palju kasu pole. Ammugi rääkimata enda loomuliku (ja seeläbi ka haavatava osa) nähtavale toomisest ja väljendamisest loomingulises ettevõtluses.


Töö minapildi, piiravate lugude ja (enda, teiste või ühiskonna poolt seatud) normidega ning vabanemine välise validatsiooni vanglast (sh pidevast enda ja oma loomingu võrdlemisest teistega) ongi tavaliselt suurimad väljakutsed nii alustava, kui ka oma loominguga uuele tasandile liikuva loovettevõtja jaoks.
Ebaselged ja/või omavahel konfliktis olevad rollid (ning nendega kaasnevad ootused ja normid) samuti.

᭄᭡
Vägivallatu konkurents = arengukeskkond, kus originaale on ainult üks ja erinevus rikastab!

Loovettevõtluse võtmes ei usu ma konkurentsi ega ka sellesse, et kõige kiirem, tugevam või valjuhäälsem võidab!
Originaale on alati ainult üks! Ka väga hea koopia jääb alati koopiaks!
Vahet ei ole mida teised teevad, aga ennast ära koopiaks küll taanda!

Kui Sa jätad kõrvale võrdlemise ja ebarealistlikud täiuse otsingud, vaid keskendud oma loomingule ning järjepidevale eneseületusele, siis muutud Sa teerajajaks (ja teerajajal ei ole konkurente). Võib olla küll teisi inimesi, kes samas vallas tegutsevad ning seeläbi tegelikult innustavad ka Sind pidevalt arenema ning mugavustsoonist välja astuma, aga seda ei saa enam pidada konkurentsiks (vähemalt mitte traditsionaalses ja “vägivaldses” võtmes).

Kujuta ette, et suures aias on kümnel aednikul oma peenar ning igaüks neist keskendub jäägitult enda maalapi harimisele ning külvab sinna just need seemned, mida tema tahab ning kavandab peenra naabri omasse piilumata. Selles aiandis ei saa olema kahte samalaadset peenart. Ja arengule suunatud aednike keskel, kes kõik harivad oma peenraid kõrgeimate standardite järgi, ei saa Sinagi latti alla lasta ning oled ka survestatud pidevalt ennast ületama ning kohale tulema ja lilli kastma ka siis, kui Sul pole tuju.

Sina saad valida, kas raiskad oma aega ja energiat püüdes kedagi teist tema enda loodud mängus üle mängida või suunad sama energia millegi Sinu jaoks olulise loomisesse ja toitmisesse.

Vägivallatu konkurents on vajalik arenguks ning siin muutuvad teised samas valdkonnas tegutsevad inimesed pigem edasiviivateks arengupartneriteks, mitte potentsiaalseks ohuks, mis tuleb esimesel võimalusel ja iga hinnaga hävitada.

᭄᭡
Vabadus = loomingulisus = vabadus

Hirm eksida (või vajadus teha kõike “õigesti”) tapab kogu loomingulisuse!
Loovettevõtlust eristab tavaliselt nö traditsionaalsest ärist tugevam emotsionaalne seotus oma ettevõtmise, toote, teenuse või loominguga (mis muide ei pruugi sugugi hea või edasiviiv olla). See aga muudab omakorda tundlikumaks välise validatsiooni suhtes. Taustal võib olla palju alateadlikke ning loomingulist vabadust ja eneseväljendust piiravaid seoseid - nt “neile ei meeldi minu toode = järelikult ei meeldi neile mina / see mida ma teen, ei huvita kedagi”.

Ainult end välise validatsiooni vanglast vabastades on Sul võimalik hakata päriselt mängima, looma, katsetama ja leiutama ning oma kaarte targalt mängides, liikuda enda orjastamisest kohta, kus Sinu looming hakkab hoopiski Sinu heaks tööle.
Rahaline ja ajaline vabadus, mida meil kollektiivse unistusena edendatakse, on siin juba loomulikult kaasuvad nähtused.

᭄᭡
Sinu looming ja äri on pidevalt arenevad, kasvavad, muutuvad ning hoolt ja tähelepanu vajavad “organismid”, mitte staatilised nähtused.

Stagnatsioon on surm ning nii, kui Sina, Su looming (ja ka ettevõte) lõpetavad arenemise, hakkavad need taandarenema. Kui Sa ei kohane keskkonna muutuvate vajadustega (jäädes seejuures iseendaks) ning ei sea endale ja ka oma ettevõttele üha uusi eesmärke, hakkavad nii Sinu loominguline kirg, kui ka äri vaikselt hääbuma.

Ettevõtlus (eriti loominguliste inimeste jaoks, kes on oma ettevõtte omanikud, juhid, spetsialistid, raamatupidajad, koristajad ja ka sekretärid) ei ole kõik sugugi nii emotsioonivaba nagu see äris olema peaks.
Me võtame endaga tööle ja ärisse kaasa kõik päritoluperes, kodus ja isiklikul tasandil lahendamata teemad ning need hakkavad siis ennast seal (täiesti valel ajal ja vales kohas ning sageli läbi klientide ja muutlike rahavoogude) ilmutama ja välja mängima.
Korduvate probleemide sümptomite leevendamine, aga püsivat muutust ei loo. Seetõttu ongi mind väga kõnetanud süsteemne lähenemine mitte ainult peresüsteemile, vaid ka ärile ning muutuste juhtimisele organisatsioonis.

᭄᭡

Just seetõttu olengi sageli kujundlikult võrrelnud loovat ettevõtlust aiandusega ja kui Sa tahad teada, miks ka siin lehel figureerivad kummalised potililled ja redelid, siis piilu SIIA!
Kui Sa aga tunned, et ma võiksin oma oskuste, teadmiste ja kogemustega Sulle Sinu loovettevõtluse teekonnal kuidagi kasulik olla, siis tutvu võimalustega SIIN!